Latency چیست و چگونه آن را کاهش دهیم؟

دسته‌بندی نشده

همه ما در هنگام لود کردن یک صفحه اینترنتی یا انجام فعالیت های آنلاین دیگر متوجه تاخیرهایی شده‌ایم. این تاخیر در واقع همان Latency است که عوامل مختلفی، از فاصله دستگاه شما با سرور تا موارد دیگر، روی آن تاثیر می‌گذارند. در این مقاله همراه ما باشید تا با Latency آشنا شویم، تفاوت آن با PING را بررسی کنیم.

latency چیست، تعریف تأخیر اینترنت

Latency یا تأخیر یکی از مفاهیم پرکاربرد برای کاربران اینترنت است. زمانی که در حال بازی کردن، باز کردن یک صفحه آنلاین یا آپلود کردن یک فایل هستید، ممکن است تأخیرهایی را در اجرای دستورات خود مشاهده کنید. مثلاً لود کردن یک صفحه اینترنت ممکن است مدت زمان کوتاهی طول بکشد. این تأخیر در اجرای دستورات شما در واقع همان Latency است. این تأخیرها گاهی می‌تواند باعث تجربه ناخوشایند در کاربران شود. به همین دلیل کاهش Latency اهمیت زیادی دارد. حالا سؤال اصلی اینجاست که Latency چیست؟ چرا تأخیر زیاد خوب نیست و چه تفاوتی بین Latency و Ping وجود دارد؟ با ماهان نت تا پایان این مقاله همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

مفهوم Latency اینترنت

تأخیر یا Latency به چه معناست؟

Latency در شبکه، همان مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک درخواست از مبدأ به مقصد ارسال شود. فرض کنید که سرور A در تهران داده‌ای را به سرور B در برلین ارسال کند. سرور A این داده را در ساعت 04:38:00.000 ارسال کرده و سرور B در ساعت 04:38:00.145 دریافت کرده است. میزان Latency یا تأخیر در این مسیر، همان اختلاف ساعت ارسال و دریافت یعنی 0.145 ثانیه یا 145 میلی ثانیه است. معمولاً تأخیر را نیز با واحد میلی ثانیه نشان می‌دهند.

در اغلب موارد، Latency را بین دستگاه کاربر (Client) و سرور یا دیتا سنتر اندازه گیری می‌کنند. این اندازه گیری به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا بفهمند سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی یا اپلیکیشن های آن‌ها برای کاربران چقدر است. هرچقدر عدد Latency پایین‌تر باشد، اتصال سریع‌تر است. با استفاده از اینترنت پوینت تو پوینت و راهکارهای دیگر اینترنت سازمانی می‌توان تأخیر در اتصال را کاهش داد و یکپارچگی بیشتری در شبکه ایجاد کرد.

تفاوت Latency و Ping چیست؟

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند Latency همان Ping است. خصوصاً در بین گیمر ها معمولاً این دو اصطلاح با یک مفهوم یکسان در نظر گرفته می‌شوند؛ اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. Ping در واقع یک ابزار نرم افزاری است که برای تست اتصال بین شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. در مقابل Latency، اساساً مدت زمانی که طول می‌کشد تا شما اقدامی را انجام دهید و نتیجه آن را ببنید را نشان می‌دهد. پینگ و تأخیر هر دو سرعت اتصال در شبکه را مشخص می‌کنند و هرچقدر مقدار آن‌ها کمتر باشد، بهتر است. استفاده از اینترنت اختصاصی یکی از روش‌های کاهش Ping و Latency است که سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از آن پهنای باند اختصاصی دریافت کنند.

تأثیر Latency بر کیفیت اینترنت

Latency خوب چقدر است؟

اینکه چه مقداری از latency و تأخیر قابل قبول است و مقدار آن چقدر باید باشد، به موارد مختلفی بستگی دارد. در واقع میزان تأخیر مناسب، به کاری که از طریق اینترنت در حال انجام آن هستید وابسته است. مثلاً اگر در حال انجام بازی آنلاین هستید، Latency و پینگ پایین اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد؛ اما در مقابل در هنگام استفاده از سرویس‌های استریم شاید مهم نباشد که تأخیر چقدر است. در مقابل وقتی در حال پخش زنده هستید یا تماس تصویری هستید، latency بالا می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. به طور کلی latency یا پینگ کمتر از 50 میلی ثانیه واقعاً خوب است و تأخیر بیشتر از 150 ثانیه برای اکثر کارهایی که در اینترنت انجام می‌دهید مانند بازی کردن خوب نیست. خرید اینترنت td lte یک راه حل عالی برای کسانی است که می‌خواهند کمترین تأخیر و پینگ را تجربه کنند.

آیا Latency صفر امکان پذیر است؟

اگرچه با استفاده از اینترنت فیبر نوری، سرعت انتقال داده‌ها در اینترنت به سرعت نور نزدیک شده است؛ اما وجود فاصله‌های زیاد بین دستگاه کاربر و سرور به همراه وجود تجهیزات اینترنتی در مسیر انتقال داده‌ها، باعث می‌شود که هیچ گاه تأخیر 0 وجود نداشته باشد. با این حال، می‌توانیم Latency را کاهش دهیم و روش‌های مختلفی برای کاهش تأخیر و پینگ وجود دارد.

عوامل مؤثر در Latency اینترنت

چه چیزی باعث بروز تأخیر در اینترنت و Latency می‌شود؟

یکی از دلایل اصلی تأخیر شبکه، فاصله است، به‌ویژه فاصله بین دستگاه‌های کلاینت درخواست‌کننده و سرورهایی که به آن درخواست‌ها پاسخ می‌دهند. اگر وب سایتی در مرکز داده‌ای در تهران میزبانی شود، درخواست‌های کاربران ساکن اصفهان را ممکن است در عرض 5 تا 10 میلی ثانیه دریافت کند و در همین مدت هم به آن‌ها پاسخ دهد. ولی ممکن است بیش از 50 میلی ثانیه طول بکشد تا درخواست کاربرانی که در تورنتو و 9881 کیلومتر دورتر زندگی می‌کنند به تهران برسد.

علاوه بر این، تجهیزات شبکه موجود در مسیر هم می‌توانند به تأخیر اضافه کنند. مثلاً یک درخواست ممکن است بین شبکه‌های مختلف منتقل شود و هر بار که از یک شبکه وارد شبکه دیگر می‌شود، میزان تأخیر افزایش پیدا می‌کند. در نهایت سرویس‌های مختلف و زیر ساخت‌های شبکه هم در تأخیر تأثیر گذار هستند. برای مثال با خرید اینترنت adsl شما می‌توانید با هزینه مقرون به صرفه یک اینترنت خانگی پر سرعت تهیه کنید؛ با این حال اینترنت ADSL یک تکنولوژی قدیمی در مقایسه با TD LTE محسوب می‌شود، در نتیجه احتمالاً تأخیر بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد.

چگونه Latency را کاهش دهیم؟

Latency می‌تواند در سمت سرور یا کاربر رخ دهد. استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا) یک راه عالی برای کاهش تأخیر از سرور است. در این روش محتوا در چندین سرور مختلف در مناطق مختلف توزیع می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید در هنگام اتصال به سرور، از نزدیک‌ترین سرور اطلاعات را دریافت کنید تا تأخیر کمتری را تجربه کنید. برای وبسایت ها و اپلیکیشن ها، کاهش منابع render-Blocking (مانند لود کردن جاوا اسکریپت در پایان کار)، بهینه سازی تصاویر و کاهش اندازه فایل‌ها تا حد ممکن به همراه ساده سازی کدها می‌تواند به کاهش تأخیر کمک کند.

اما در بعضی از مواقع تأخیر یا سرعت پایین اینترنت، به دلیل مشکلاتی است که در سمت کاربر وجود دارد. خرید پهنای باند بیشتر، استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند TD-LTE، استفاده از ابزارهای به روز (مودم‌های جدید) و به روزرسانی نرم افزارها می‌تواند باعث کاهش تأخیر و Latency شود.

با استفاده از خدمات ماهان نت، کمترین Latency را تجربه کنید

در این مقاله سعی کردیم به سؤال Latency چیست پاسخ دهیم، تفاوت آن با PING را بررسی کنیم و با راه‌های کاهش تأخیر اینترنت آشنا شویم. استفاده از خدمات ماهان نت یک راه حل عالی برای کاهش پینگ و Latency است. استفاده از اینترنت گیمینگ، اینترنت اختصاصی سازمانی با پهنای باند اختصاصی و اینترنت TD-LTE به شما کمک می‌کند تا با تأخیر کمتری رو به رو شوید و تجربه کاربری لذت بخش تری را در اینترنت داشته باشید. برای شروع کافی است که صفحه اصلی سایت ماهان نت مراجعه و سرویس مدنظر خود را خریداری کنید.

نظرات کاربران